سرخط خبرها
مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت ثامن از اقدامات این مرکز گفت

غربالگری ۸۰ درصد‌ی ساکنان منطقه

  • کد خبر: ۲۳۱۳۱
  • ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
غربالگری ۸۰ درصد‌ی ساکنان منطقه
صفائی - مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت ثامن در مصاحبه با خبرنگار روزنامه شهرآرامحله منطقه ۸ از اجرای طرح غربالگری بیماری کرونا و خدمات پیشگیرانه و کنترل عوامل خطرساز این بیماری در منطقه خبر داد و گفت: از روز‌های پایانی اسفندماه ۹۸ تاکنون ۸۰ درصد ساکنان زیر پوشش این مرکز غربالگری شده‌اند و تا آخر این هفته این غربالگری به‌صورت صددرصد انجام خواهد شد.
دکتر مرضیه سادات امامی‌شهری با اشاره به اهمیت شناسایی و پیشگیری این بیماری افزود: مرکز بهداشت ثامن، مرکز جامع سلامت امام‌علی (ع) واقع در آخوند خراسانی ۲۴ را به‌عنوان پایگاه ویژه برای ارائه خدمات به شهروندان در بحث ویروس کرونا مشخص و معرفی کرده است تا شهروندانی که در این زمینه به معاینه، مشاوره و آموزش نیاز دارند، به آن مراجعه کنند. این مرکز از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۲ یکسره فعال است. شهروندانی که علائم اولیه ابتلا به ویروس کرونا را دارند، برای معاینه و چکاپ قبل از مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به اینجا مراجعه می‌کنند و پس از معاینه‌های اولیه، در صورت لزوم و تشخیص پزشکان مستقر در آنجا، به مراکز درمانی و بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه طرح غربالگری با تماس تلفنی و پرسیدن علائم بیماری مانند تب، سردرد، گلودرد و... و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای از خانواده‌ها بوده است، یادآور شد: با توجه به این موضوع که افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت، بیماران کلیوی، بیماران قلبی و... بیشتر در معرض خطر قرار دارند، از هفته آینده طرح پیگیری را داریم که مجدد با خانواده‌ها تماس گرفته می‌شود که در کنار بررسی مجدد حالشان، طرح غربالگری فشارخون و دیابت را هم انجام می‌دهیم.
امامی در پاسخ به اینکه خانواده‌هایی که بیمارکرونایی دارند قرنطینه می‌شوند یا نه، پاسخ داد: خانواده‌هایی را که بیمار مثبت داشته‌اند، نمی‌توانیم به‌طور کامل قرنطینه کنیم، زیرا این افراد هم نیاز به ضروریات زندگی دارند و یک نفرشان ممکن است برای خرید بیرون بیاید. ما به آن‌ها آموزش می‌دهیم برای حفظ سلامتشان چه اقداماتی انجام دهند. در ابتدا یک گروه متشکل از واحد سلامت روان و بیماری‌های محیط، ۷ روز متوالی به منزلشان می‌روند و گروه سلامت محیط خانه آن‌ها را ضدعفونی و گندزدایی می‌کند. همچنین در کنار بسته‌های بهداشتی که داده می‌شود، به آن‌ها آموزش می‌دهند چه اقداماتی انجام دهند تا موجب شیوع بیماری نشود. در ۷ روز بعد نیز علاوه بر ارتباط داشتن با آن‌ها و روز چهاردهم مجدد محیط آنجا را گندزدایی و ضدعفونی می‌کنند. تا زمانی که از سلامت اعضای خانواده اطمینان نداشته باشیم، همچنان با آن‌ها در ارتباط هستیم.
وی افزود: اگر می‌توانستیم از ظرفیت بسیجیان محلات استفاده کنیم، شاید این شرایط به وجود می‌آمد که خرید ضروریات این خانواده‌ها را بسیجیان انجام دهند و آن‌ها از خانه بیرون نیایند.
مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت ثامن یادآور شد: مهم‌ترین و بهترین کاری که مردم می‌توانند برای قطع این چرخه انجام دهند، در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است. نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، دستکش و شست‌وشوی دست‌ها آن‌قدر گفته شده است که همه می‌دانند، اما با وجود این متأسفانه عده‌ای آن را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند آن‌ها قوی هستند و مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.

مراقب کودکانتان باشید
مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت ثامن تذکر داد: اوایل ورود این بیماری تصور بر این بود که کودکان مریض نمی‌شوند و مصون از این بیماری هستند. هرچند به هشدار‌های ما مبنی بر ناقل‌بودن کودکان توجه بسیاری نمی‌شد، لازم است بگوییم شواهد نشان می‌دهد کودکان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. پس نکات بهداشتی و پیشگیرانه را نسبت به آن‌ها رعایت کنید. خیلی وقت‌ها مشاهده می‌کنیم خانواده برای خرید می‌آیند و فرزندشان را هم به همراه می‌آورند، کودکان بی‌توجه به نکات بهداشتی دستشان را به تمام سطوح می‌زنند و این اتفاق آن‌ها را در خطر ابتلا قرار می‌دهد.
غربالگری ۸۰ درصد‌ی ساکنان منطقه
۳ پایگاه برای مراقبت از مادر و کودک
سارا خدادادی، کارشناس روابط عمومی مرکز بهداشت ثامن، توضیح داد: این روز‌ها بیماری کرونا سبب شده است تا مادران باردار نگران‌تر از همیشه نتوانند از خانه بیرون بیایند. برای آرامش آن‌ها ۳ پایگاه «ثامن‌الائمه (ع)» واقع در امام‌خمینی ۴۹، پایگاه «شهید فهمیده» واقع در امام‌خمینی ۸۱، پلاک ۳۸، پایگاه «امیرکبیر» واقع در نامجو ۱۷ را در نظر گرفته‌ایم که برای انجام مراقبت‌های بارداری و واکسیناسیون کودکان خدمت‌رسانی می‌کنند و مادران می‌توانند با خیالی آسوده به آنجا مراجعه کنند.

مداخله در بحران سوگ
یکی دیگر از اقدامات مرکز بهداشت ثامن در این روز‌ها مداخله در بحران سوگ است که با تماس با بازماندگان این فوتی‌ها، با آن‌ها ابراز همدردی و سلامت خانواده آن‌ها را پیگیری می‌کنند. مسئول سلامت روان مرکز بهداشت ثامن دراین‌باره توضیح داد: در مراکز و پایگاه‌های سلامت ما کارشناسان روان‌شناسی با خانواده‌هایی که فوتی داشته‌اند تماس می‌گیرند و در ۳ جلسه علاوه بر همدلی، مداخلات روان‌شناسی هم دارند تا بتوانند از نظر روحی و روانی آن‌ها را التیام ببخشند.
خدادادی افزود: به‌علت شرایط موجود، مراجعه حضوری نداریم. بعد از پایان بیماری کرونا مجدد پیگیری‌های حضوری را شروع می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->